Niet veel films kunnen beweren dat ze de wereld hebben veranderd, maar een bescheiden zwart-witfilm die op 19 March 1955 verscheen, en over spanningen in een binnenstad school ging deed dat. Het verhaal hiervan is gebaseerd op dat uit de gelijknamige roman van Evan Hunter, dat Brooks tot een scenario bewerkte. Richard Dadier is een idealistische leraar Engels, die een baan aanneemt op een school in een minder goede buurt, waar de leerlingen totaal niet luisteren en alleen maar hun tijd uitzitten. Dadier is echter vastbesloten de leerlingen te overtuigen van het nut van een goede educatie
De allereerste film met rock ‘n’ roll op de soundtrack was Blackboard jungle, al bleef dat beperkt tot één enkel liedje, Rock Around The Clock van Bill Haley, in de bekende hitversie (zij het twee keer lichtjes anders ge-edit) schallend over begin- en eindgeneriek. Instrumentale flarden Rock Around The Clock zijn ook te horen vermengd met jazz-thema's tijdens een vechtpartij. De legende wil dat Rock Around The Clock pas nummer 1 werd in juli 1955 nadát het in Blackboard Jungle te horen was, want toen het origineel verscheen in mei 1954 als B-kantje van Thirteen Women haalde het slechts de 23ste plaats van de hitparade. En je kan het je heden ten dage niet meer voorstellen, maar anno 1955 was dit zo nieuw dat opgewonden jongeren ten gevolge van dit ene nummer heel wat bioscopen sloopten!
Al helemaal onwaarschijnlijk is dat je tijdens Rock Around The Clock jongens ziet jiven met elkaar...Blackboard Jungle, gebaseerd op de gelijknamige roman van detective schrijver Ed McBain, ook de man achter The Birds (1963) en teen delinquent movie The Young Savages (1961), vertelt het verhaal van een idealistische leraar (Glenn Ford) die wordt aangesteld op een high-school in een verpauperde buurt, geregeerd door raciale en seksuele spanningen en geweld. In tegenstelling tot zijn collega’s glijdt Ford niet weg in cynische apathie: hij gelooft dat hij zijn studenten op het rechte pad kan brengen, wat gepaard gaat met een krachtmeting met de tienerbendes die de plak zwaaien op school: een indrukwekkende galerij nozems, knipmessen
Ford wordt in elkaar geramd, zijn vrouw krijgt een miskraam nadat ze dreigbrieven ontving, een lerares wordt ternauwernood gered van verkrachting. De zwart-wit fotografie accentueert deze grimmigheid: Rebel Without A Cause (1956) met James Dean bracht jeugdmisdaad in technicolor naar de betere suburbs, Blackboard Jungle daalt af in het ghetto. Onvergetelijk is de scene waarin de 78-toeren collectie van de wiskundeleraar aan flarden wordt geslagen. Gelukkig waren het maar jazzplaten! De film wordt gekenmerkt door een typische 50’s moraal (het individu overwint haat en agressie; lesgeven is creëren, vorm geven aan leven), maar het acteerwerk is uitstekend, met name van de mensgeworden rechtschapenheid Glenn Ford, Sidney Poitier in een van zijn eerste rollen als nozem die tot inkeer komt, en Vic Morrow (enkele jaren later in King Creole) in zijn filmdebuut als psychopatisch krapuul. Blackboard Jungle is prima kijkvoer voor wie het teen deliquent thema na aan het hart ligt en voor wie houdt van dramatische zwart-wit films uit de jaren ‘50, omdat ie gemaakt werd met een groot budget door een grote studio en dus geen pulp quickie is. Dat blijkt ook uit de vier Oscarnominaties die de film scoorde voor 'Best Adapated Screen-play', Best Editing, Best Cinematography en Best Art Direction. Maar vanuit een rock ‘n’ roll standpunt blijf je natuurlijk op je honger zitten, want de enige muziek naast Rock Around The Clock is jazz van Stan Kenton en Bix Beiderbecke. Wel komt er nog een mooi stukje gospel in de film, gezongen door enkele zwarte studenten. Extra’s blijven beperkt tot het
Droopy tekenfilmpje Blackboard Jumble (1957) dat buiten het onderwerp (drie kleine Droopy’s maken de leraar het leven zuur op school) geen verband houdt met Blackboard Jungle en de Tex Avery magie ontbeert (Droopy was toen al in handen van Hanna-Barbera), en een niet ondertitelde commentaartrack van assistent-regisseur Joel Freeman, acteurs Paul Mazursky en Jamie Farr (in deze film heette hij nog Jameel Farah) die bijrolletjes vertolkten als nozems, en de zoon van Glenn Ford die ten tijde van de opnames amper 9 jaar was maar wel een uitgebreide kennis van de film heeft. Hij vertelt ook hoe Rock Around The Clock in Black-board Jungle terecht kwam nadat regisseur Richard Brooks hem het plaatje hoorde opleggen. Lees het hele verhaal in detail op peterford.com/ratc.html!
De commentaar-track is best interessant maar verliest zich af en toe te veel in anekdotes die niets met Blackboard Jungle te maken hebben. Ach, je leert nog eens wat. Of wist u dat Rafael Campos, ook een van de nozems, ooit nog gehuwd was met Dinah Washing-ton? De DVD kwaliteit is erg goed, met een ruime voldoende voor scherpte en zwart-wit contrasten, en film-grain en andere beschadigingen beperkt tot een minimum.
Beeldformaat widescreen 16:9 1.85:1 (top en bottom chopped), Dolby digital betekent voor DVD’s dat simpelweg het originele mono-spoor werd gebruikt. (Frantic Franky)
DVD: Warner Bros, DVD Z9 66903
Beoordeling op IMDb
IMDb-score 7.4 / 10
Het in 1954 gepubliceerde ''Rock Around The Clock'' werd pas een nummer 1 hit in juli 1955 nadát het in Blackboard Jungle te horen was, en droeg er toe bij dat Rock en Roll het grote publiek bereikte. De gitaar solo van Danni Cedrone is legendarisch geworden. Achteraf vinden critici het nummer verdacht veel lijken op ''Move It On Over'' van Hank Williams uit 1947 en hoewel dat eigenlijk country muziek was, is het een eerste beweging richting Rock en Roll, of komt die eer al toe aan Louis Jordan, met 'Caldonia' in 1945 of Arthur Cudrup die in de zelfde periode 'That's All Right Mama' schreef? Andere, waaronder Sam Philips, beweren dat het wat later in 1951 door Ike Turner and the Kings Of Rhythms opgenomen Rocket 88, de eerste echte Rock 'n Roll plaat was. Op deze plaat zong the saxofoonspeler van de Kings Of Rhythms, Jacky Brenston. Sam Philips, die toen zelf nog niet produceerde, bracht het uit op Chess Records, en tot groot ongenoegen van Ike, met artiesten naam Jackie Brenston and his Delta Cats. Met deze nummer 1 hit financierde Sam zijn Sun Records.
Het is in ieder geval duidelijk dat Rock & Roll zich in de 10 jaar die direct na WOII ontwikkeld heeft uit hoofdzakelijk Afro-Amerikaanse muziek, van onder andere Louis Jordan, Rosetta Thorton, Athur Cudrup, Big Joe Turner en Otis Blackwell. Met name deze Otis heeft nooit de credits gekregen die hij verdiende, en schreef waarschijnlijk de meeste succesvolle Rock & Roll hits in die periode, terwijl nu nog steeds niemand zijn naam kent. Het ontstaan van Rock 'n Roll was een evolutionair process, waarin de muziek zich geleidelijk ontwikkelde, en er dus moeilijk een kei hard begin te benoemen is, maar wel met al resultaat dat eind jaren '50 de bill board top 10 hoofdzakelijk gevuld was met Rock 'n Roll muziek.
Drag and Drop Website Builder
FACEBOOK COMMENTS WILL BE SHOWN ONLY WHEN YOUR SITE IS ONLINE